motormark.reismee.nl

"Route 55"

Vanmorgen de laatste boterham met pindakaas. De voorraad raakt op, nog een kleine week te gaan. Half negen vertrokken met mooi weer. De eerste kilometers gaan naar de toeristische weg, de route 55 van Lom naar Luster. (e.v.). Een van de mooiste wegen van Noorwegen. We zijn regelmatig gestopt om foto's te maken. Een Noor vertelde ons dat deze weg langs de hoogste berg van Noorwegen loopt. Deze berg, glittrtind is 2470 meter hoog. De vrouw van deze Noor komt uit Laos. Zij hadden een jong meisje bij zich dat met kerstmis naar Noorwegen is gekomen en op dat moment een temperatuur verschil had ervaren van plus 35 naar min 35.
Na Luster zijn we doorgereden naar Nigradsbreen, een gletsjer in de buurt van Elvekrok. Daar hebben we ruim een uur gewandeld en geklommen. Met mooi weer zijn we heen gegaan en met regen terug. We waren werkelijk tot op de huid nat. Niet alleen van de regen maar, ook van de inspanning. Omdat het weer alweer opklaarde hebben we geen regenpak aangedaan en onszelf droog gereden. Het is niet koud dus geen probleem. Van de gletsjer naar het Laerdal. Daar in plaats van de tunnel van 27 km over de oude pas gegaan. Werkelijk bijzonder mooi. Smalle wegen, slecht asfalt, veel haarspeldbochten en langs de weg nog veel sneeuw. Een paradijs voor de avontuurlijke motorrijder. Op de bergen werden nog langlauf wedstrijden gehouden. Erg leuk om dat zo ineens te zien. Uiteindelijk gestopt in Flam. Daar de tent opgezet. Even het dorpje in gelopen en natuurlijk te laat terug om nog iets te eten. Met de charmes van Marcel en een beetje van Mark kregen we van de charmante dame van de plaatselijke eetkraam toch nog een spies met gehakt van rendieren. Tot morgen kunnen we er wel op teren.